Od doby kdy byl v roce 1974 představen  první grafitový  prut, začaly mýty o tomto zázračném materiálu obíhat celý svět . Určitě jste mnohokrát slyšeli, že rozdíl mezi materiály s označením IM6,IM7 a IM8  je v  kvalitě  nebo že čím vyšší je modul grafitu , tím vice grafitu bylo k jeho výrobě použito.

Vzhledem k mýtům, fámám a zavádějícím informacím  kolujícím o tomto materiálu, Gary Loomis,  jedna z předních světových autorit ve vývoji grafitových prutů a zakladatel firmy G.Loomis Corp.  souhlasil  , že se pokusí vysvětlit některé nejasnosti týkající se tohoto materiálu.

 

Co tedy znamená označení IM6,IM7,IM8 ?  Jsou to obchodní názvy používané firmou Hexcel corp. k označení jejích výrobků.  Nejedná se o průmyslovou ani kvalitativní normu.  Materiál “Hercules Fibers”  firmy Hexcel , byl nicméně měřítkem  pro ostatní výrobce .  Výrobci grafitových prutů poté začaly označovat jejich pruty  IM6,IM7,IM8 , ikdyž jejich grafit nebyl vyroben firmou Hexcel.

Co rybáři potřebují vědět je , jak slovo “modul” náleží ke grafitovému prutu.  Modul neznamená počet vláken jak by se mnozí mohli domnívat. Modul v podstatě koresponduje s tuhostí. Čím vyšší je modul, tím tužší je materiál . Myšleno méně materiálu je zapotřebí k dosažení stejné tuhosti jako u grafitu s nižším modulem. Výsledkem je lehčí blank.

Uvědomme si , že váha je to co nám brzdí výkon.

Tuhost rovněž souvisí s odezvou – tzn. se schopností prutu absorbovat a uvolnit energii. Čím vyšší modul , tím rychleji a konzistentně je prut schopen absorbovat a uvolnit energii, která umožní rybáři házet dále a s vyšší přesností.

Ovšem nemůžeme hovořit o modulu bez zahrnutí  pevnosti v tahu. Zatímco  modul udáváme v milionech, pevnost v tahu je udávána v tisících. Akceptovatelná pevnost v tahu pro rybářský prut je 680 000 a vyšší. Grafitový prut vyrobený z materiálu IM6 Hercules fibers bude mít modul 36mil.  a pevnost v tahu 750 000.

Kdybychom  při  používání originální grafitové receptury  materiálu pro pruty chtěli  zvyšovat modul ,  bude nám  pevnost v tahu klesat a to povede k vice defektům kvůli vysoké křehkosti tohoto materiálu.  Nicméně vzhledem k neustálému vývoji materiálů, technologií a inženýrských návrhů  jsou firmy schopny vyrobit pruty s vysokým modulem  i vysokou pevností v tahu zároveň.  Tyto nové pruty jsou potom velmi lehké, s rychlou odezvou , velmi citlivé a pevné.

Jenomže mylný názor o jejich lámavosti je stále provází. Důvodem je fakt že u vysokomodulového grafitu nepotřebujeme ke stavbě prutu tolik materiálu jako u nízkomodulového a proto mají tyto blanky tenší stěnu.  “Pamatujte co jsem řekl , že klíčem ke zvýšení výkonu prutů je jejich váha”, řekl Gary Loomis a přidal následující příběh:

Přišel ke mně zákazník se zlomeným prutem blízko rukojeti a žádal nový v rámci reklamace.. Prohlédl jsem jeho zlomený prut a poznal ze zlomu –  blank byl roztřepený – , že tento prut byl zlomen kvůli špatnému zacházení. Zeptal jsem ho jak prut zlomil a on odpověděl , myslím popravdě,  že při zdolávání ryby. Řekl jsem mu , že je téměř nemožné takto zlomit prut.  Ale nabídl jsem mu , že pokud se mu podaří  stejně zlomit další prut , dám mu tři nové  dle jeho vlastního výběru zdarma.  Pokud se mu prut zlomit nepodaří, uhradí opravu svého zlomeného prutu. On souhlasil.

Šel jsem s ním tedy ven a dal mu do rukou prut identický s tím, který zlomil.  Uchopil jsem prut u špičky a požádal ho aby zabral zhruba stejnou silou  jaká na prut působila při jeho zlomení.  On tedy zabral , prut se ohnul ale nezlomil.  Řekl jsem mu pokud si myslí , že na prut působila ještě  větší síla , ať zabere ještě víc. On řekl , že si myslí že ne, ale stále trval na způsobu,  jak byl jeho prut zlomen.

Řekl jsem mu tedy , že nyní zlomíme tento prut způsobem, jakým byl zlomen jeho prut a položil jsem ho na gumovou rohožku a klekl na něj. Poté jsme zkusili prut znovu zlomit ale nepodařilo se to. Vzal jsem ho tedy  znovu a tentokrát ho položil na beton a opět na něj klekl. Prohlédli jsme prut a nenašli žádné vyditelné poškození. Při dalším pokusu se prut okamžitě zlomil stejným způsobem jakým se zlomil I zákazníkův při zdolávání ryby. On se mě poté jen zeptal, kde má zaplatit za opravu svého prutu.

Poučením z tohoto případu je , že  pruty s vysokým modulem, vysokou pevností v tahu, tenkou stěnou blanku jsou extrémně pevné a je téměř nemožné je zlomit při normálním používání. Téměř všechny pruty mají původ svého zlomení v nesprávném zacházení – nechtěně na něho stoupneme, udeříme s ním o tvrdý předmět při házení nebo dojde k poškození když prut skladujeme a něco na něj spadne. Poté , již s poškozením ke kterému došlo dříve,  se prut zlomí při házení nebo zdolávání ryby.  Takže ikdyž pruty s vysokým modulem a vysokou pevností v tahu nejsou křehké, vyžadují vice péče při skladování, převozu a zacházení s nimi.

Existuje grafitový prut vyhovující každému jednomu rybáři a jeho životnímu stylu. Kompositové směsi (mix grafitu a sklolaminátu) zvládnou hodně nešetrného zacházení.  Středněmodulové pruty (33-42 milionů) s vysokou pevností v tahu  (700 000 a vice),  které stále nabízí hodně citlivosti , rychlou reakci a snesou rovněž docela hrubé zacházení.  Extrémně lehké pruty s vysokým modulem a  velkou pevností v tahu  jsou těmi nejlepšími ( “hi-end”) výrobky , které výrobci nabízí. Tyto pruty jsou absolutně nejlepší v reakci a citlivosti a stojí mnohem vice než běžný rybářský prut. Jako se vším co stojí spoustu peněz, měli byste i s nimi zacházet daleko lépe. Především používat ochranná pouzdra při skladování a transportu.

Věřím, že nyní máte mnohem lepší představu o grafitu, o tom, jak náleží k rybářským prutům. O péči kterou musíte těmto prutům věnovat při jejich užití, transportu i skladování. Nyní, vyzbrojeni novými znalostmi, byste měli být schopni učinit ta správná rozhodnutí při výběru vašeho příštího nového prutu.

Se Stevem Rajeffem, MS 2012 Tallin, (Steve je výrobním ředitelem v GLoomis a rovněž mistrem světa v RT)